اگر که تا به حال ایمیلهای تبلیغاتی ارسال کرده باشید، حتماً میدانید که تنظیم یک ساخت ایمیل تبلبغاتی خوب چقدر سخت است. ممکن است شما با دقت به تنظیم و ساخت ایمیل تبلبغاتی خود بپردازید، تمام جملات آن را چند بار مرور کنید تا از تاثیر آنها مطمئن شوید و حتی زمان زیادی را صرف پیدا کردن عنوان مناسب برای آن کنید. اما باز بعد از انکه ایمیل خود را با اعتماد به نفس تمام ایجاد و ارسال کردید، و بعد به آمار که نگاه کنید و متوجه خواهید شد که نتیجه ان مقدار که فکرش را می کردین رضایتبخش نبوه و نرخ کلیکها واقعاً چنگی به دل نمی زند.
حال چه باید کرد تا مردم انگیزه داشته باشند که ایمیل ما را باز کنند ، آن را خوانده و سپس بروی لینکهای مورد نظر ما کلیک کنند؟ خب، خوش بختانه می توان گفت که اینکار آنقدرها هم مشکل نیست. ما در این مقاله به شما مهمترین و اصلی ترین مسائی را که بروی نتایج ایمیل شما تاثیر مستقیم خواهید گاشت را خواهیم گفت و شما با در نظر گرفتن آنها به اسانی قادر خواهید بود نتایج بسیار بهتری را در بازاریابی ایمیلی خود دریافت کنید. تمام نکات زیر در بخش عملی امتحان شده و راستی ازمایی ان تایید شده است.
چگونه می شود ایمیلهایی ارسال کرد که همه مشتاقانه انتظار ان را بکشند؟
اول از همه می توان پرسید که به نظر شما کدام ایمیل ارسالی برای شما از همه بیشتر اهمیت دارد .ایمیلی که از طرف دوتان دریافت می کنید یا از طرف شرکت ها و یا تبلیغات شبکه های اجتماعی؟؟؟
مشخصا انتخاب بسیار راحت می باشد، طبیعتا واضح است که ایمیلی که از یکی از دوستان خود دریافت کردید بسیار بسیار بیشتر برایتان ارزشمند است. با این وجود وقتی که به لیست مشترکان خبرنامۀ خود ایمیل ارسال خواهیم کرد، چگونه باید جذاب این فعالییت را انجام دارید؟ آیا باید جوری ساخت ایمیل تبلبغاتی خود را انجام دهیم که انگار یک جامعه ی بزرگ و بیهویت را مخاطب قرار میدهید؟ یعنی همانگونه که بخش بازاریابی یک برند بزرگ و رسمی خواهد نوشت؟
نظر ما مخالف است اگر دوست دارید تا همه ی اشخاص جذب نوشته ی شما بشون باید مانند یک دوست با انها ارتباطط گرفت تا نهایت تاثیر گذاری را بر مخاطب بگذارد
روشهای گوناگونی جهت جمعآوری آدرس ایمیل کاربران فعال وجود دارد. اول از همه باید از آن ها درخواست کرد و در اصل از آن ها برای ارسال ایمیلهای تجاری کسب اجازه بگیرید؛ زیرا در کشورهای گوناگون قوانینی مبنی بر رضایت مشتریان برای ایمیلهای تبلیغاتی گوناگون وجود دارد. اما خب در ایران چنین قانونی وجود ندارد و شما ازادانه می توانید برا اشخاص مختلف ایمیل ارسال کنید، اما ارسال ایمیل بدون کسب اجازه، وجهه برند شمارا در ذهن مخاطب مخدوش می کند و حس ورود به فضای شخصی او بدون کسب اجازه به وی منتقل میشود.
به این موضوع خب توجه کنید که به هیچ عنوان لیست ایمیل از شرکت های گوناگون تهیه یا اجاره نکنید، در ضمن از لیست ایمیل ما بقیه وبسایت ها، دایرکتوریها و سیستم های جمعآوری ایمیل نیز برای ارسال ایمیل نیز استفاده نکنید؛ چون ارسال ایمیل به همین آدرس ها بدون داشتن اجازه از صاحبان این ایمیلها کار درستی نیست معمولا نارضایتی صاحبان ایمیل را به همراه دارد.برای درک بیشتر بهتر است لحظهای خودتان را به جای کاربرانتان قرار دهید، و از خود بپرسید که آیا به ایمیلهایی که بدون ثبتنام شما برای شما ارسال خواهد شد توجه و اطمینان خواهید کرد؟
پس برای گرد هم اوری ایمیلها اصن عجله نکنید و لیست خود را کم کم و به مرور زمان از روش های زیر گسترش و ساماندهی دهید:
اول به مشتریان فرصت های متعددی برای ثبتنام دهید!
سعی کنید فرم ثبت ایمیل جهت عضویت در خبرنامه وبسایت خود را در صفحات گوناگون آن قرار خواهیم دهید. گذاشتن این فرم ها در نوار کناری یا نوار اصلی، کاربر را جذب نمیکند، اما قرار دادن یک فرم یا لینک ثبتنام در انتهای هر پست وبلاگ، کار هوشمندانه ای است؛ زیرا کاربران پس از خواندن آن پست میتوانند به مفید بودن محتوای وبسایت و همچنین محتوای ارسالی از طریق ایمیلها اطمینان حاصل کنند. همچنین، در انتهای هر پست، حتماً گزینه اشتراک یا فوروارد به دوستان را قرار دهید. حتماً فرم عضویت را در صفحه “درباره ما” قرار دهید، زیرا بازدیدکنندگانی که به این صفحه مراجعه میکنند، به کسبوکار شما علاقهمند شدهاند درنتیجه، بهترین فرصت برای دریافت ایمیل این افراد است تا ساخت ایمیل تبلبغاتی را انجام دهید.
دوم حتما از عبارت های جذب کننده برای دریافت ایمیل استفاده کنید!
به جای بکاربردن عباراتی مبتدی مانند “در خبرنامه ما عضو شوید” و یا “آدرس ایمیل خود را وارد کنید”، از متن های جذب کننده تری مثل “اگر قصد دارید اولین نفری باشید که از اخبار روز دنیا خبر دار شوید، اینجا را کلیک کنید و همین الان عضو خبرنامه ما شوید” و از این طریق برای تشویق کاربران به وارد کردن آدرس ایمیلشان استفاده نمایید.
با ارائه هدیه، کاربران را به ثبت ایمیل تشویق کنید!
برای تشویق کاربران به عضویت در خبرنامه شما، از پیشنهاد های ویژه ای مانند تخفیف ها و جشنواره های فصلی، ارائه خدمات رایگان و هدایای ویژه استفاده کنید. بهعنوان مثال؛ قسمتی از مقاله را در وبسایت خود قرار دهید و از آنها بخواهید برای دانلود رایگان مقاله، عضو خبرنامه شوند یا ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند تا مقاله را برای آنها ارسال کنید. اگر کسبوکار شما امکان ارسال تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه از طریق ایمیل را دارد، می توانید برای تشویق بازدیدکنندگان به عضویت، به آنها مژده دریافت این خبرها از طریق ایمیل را بدهید.
مشتریان را به معرفی سایت شما به دوستان شان تشویق کنید
از کاربران خود بخواهید سایت شما را از طریق ایمیلهای جذابی که برای آن ها ارسال میکنید و یا همان ساخت ایمیل تبلبغاتی، به دوستانشان معرفی کنند و در ازای عضویت دوستانشان در سایت شما، کد تخفیف دریافت کنند.
از شبکه های اجتماعی حتما استفاده کنید
برای مثال، یک فرم ثبتنام در صفحه کاری فیسبوک خود طراحی کنید و یا بخشی از یک ویدئوی آموزشی بسیار جذاب را در پیچ اینستاگرام خود ایجاد کنید و از کابران خود در خواست کنید که جهت دانلود فایل کامل آن، آدرس ایمیل شخصی خود را برای شما ارسال نمایند. بعد ها در مورد ارتباط میان بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و عملکرد های مطلوب برای استفاده از ظرفیت این ارتباط بیشتر اموزش خواهیم داد.
در یافت ایمیل از طریق کارت ویزیت
از بین کاربران خود، از میان افرادی که با شما تماس خواهند گرفت، یا در زمان معرفی نمودن خود به آنها از طریق کارت ویزیتتان، بخواهید که آدرس ایمیلشان را در اختیار شما بگذارند و به لیست شما بپیوندند.
در فرم خرید آنلاین درخواست اختیاری ایمیل را نیز داشته باشید
در فرم در زمان خرید آنلاین، یک نواری برای وارد نمودن آدرس ایمیل (بهصورت اختیاری) ایجاد کنید که شاید کاربر با رضایت خود ایمیل را اضافه کند و به بانک اطلاعاتی شما مشخصات او نیز اضافه شود.
استفاده از pop-up (زیاد توضیه نمی شود!)
استفاده نمودن از Pop-up (یک پنجره ای است که در هنگاه لود صفحه بالا می اید و باعث ایجاد تعامل در صفحه ی شما می شود)؛ البته این مورد، روش خیلی خوشایندی برای بازدیدکنندگان نیست و تجربه کاربری (UX) وبسایت شما را کاهش می دهند حتی ممکن است که کاربر به اشتباه و یا عمد از سایت شما خارج شوند.
در بیشتر رویداد و نمایشگاه های بازاریابی شرکت کنید
در رویداد های بازاریابی و نمایشگاه های تجاری شرکت کرده و از طریق دفترچه ثبتنام در خبرنامه به جمعآوری ایمیل بپردازید یا بعد از هر مکالمه و ملاقات در این رویدادها، ایمیل مراجعین خود را دریافت کنید.
از کارکنان خود درخواست کنید که اطرافیان شان را به عضویت سایت دعوت کنند
نیروی کار خود را از طریق پاداش مادی و یا معنوی به جمع اوری مشترکین (Subscribers) تشویق خواهند شد. البته این روش هم روش توصیه شده ای نیست. اگر یک استارتاپ هستید و قصد معرفی محصول خود را دارید، شاید دعوت از آشنایان و دوستان کسانی که همکارتان هستند برای ارسال یک ایمیل قابل قبول باشد؛ اما اگر به هر دلیل آنها نسبت به دریافت ایمیل اقبالی نشان ندادند (ایمیل را بازگشایی نکردند، از طریق آن وارد وبسایت یا اپلیکیشن شما نشدند و …) آن ها را وارد لیست اصلی مخاطبان خود نکنید. این کار فرق زیادی با خرید توده ای لیست ایمیل ندارد. به جای این کار می توانید از همکاران و کارمندان خود بخواهید یکی از ایمیلهای حاوی پیشنهادهای ویژه را برای دوستان و آشنایان خود بفرستند تا آن ها را برای ورود به وبسایت شما و عضویت در آنجا تشویق کنند.
برگزاری مسابقه آنلاین (کاملا رایگان)
راه اندازی مسابقه آنلاین و رایگان در سایت خود به صورتی که بازدیدکنندگان فقط از طریق ثبتنام بتوانند در این بازی شرکت کنند و درنتیجه از این طریق به آدرس ایمیل بسیاری از بازدیدکنندگان دسترسی پیدا میکنید. همچنین میتوانید این مسابقه را در شبکه های اجتماعی نیز تبلیغ کنید.
بعد از جمع آوری ایمیلها می بایست در نظر داشته باشیم که محتوای ایمیلهای که قصد ارسال به مشتریان را داریم اماده کنیم برای اینکه اساسی ترین المان را در ادامه مسیر ایمیل مارکتینگ، خود محتوایی می باشد و باید بدانیم که این محتوا است که مخاطبان شما از درگاه ایمیل جذب به شما خواهد کرد. شما می توانید اول از همه با یک خوشامدگویی گرم و صمیمی حرف خود را شروع کنید و بعد از ان در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید اطلاعاتی را در اختیار کاربران بگذارید. در این قسمت میتوانید از کاربران جدید خود درباره ی سلیقه ی اونها (روزانه یا ماهانه) سوال کنید تا دانش خوتون رو از اون کامل کنید و درنتیجه با در دسترس گذاشتن آنچه مورد نیاز کاربران می باشد، تا کاربران را به برند خود وفادار کنید. درباره ی محتوای ایمیلهای ارسالی و تدوین استراتژی برای ارسال، در جلسات بعدی به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. برای اطلاع از آنها، کافی است با ثبت ایمیل خود در این بلوک یادگیری، به خانواده کالج تپسل بپیوندید.
امکان لغو اشتراک
در زمان ساخت ایمیل تبلبغاتی، هرگز فراموش نکنید که به هر جهت و دلیلی امکان دارد یک کاربر، دیگر مایل به دریافت ایمیلهای شما نیستند و شما حتما باید به کاربران خود احترام بگذارید و باید امکان لغو اشتراک ایمیل را در نظر بگیرید تا در مواقعی که کاربران فصد لغو داشته باشد بتوانند از لیست شما خارج شوند. لینک لغو اشتراک را شما باید به طوری که در دید کاربر باشد، در سمت بالا و یا پایین هر ایمیل بهتر است این دکمه را قرار دهید و مطمعن شوید که روند لغو اشتراک در صورت نیاز ساده و آسان باشد. کاربر نباید برای لغو عضویت فرآیندی طولانی را طی کند زیرا لحظهای که او به هر دلیلی تصمیم به توقف ارسال ایمیلها گرفته است، نشانهای از نارضایتی او از برند شما به چشم میخورد و طولانی کردن روند لغو عضویت، ممکن است این نارضایتی را در وی تشدید و بازگرداندن وی در آینده را مشکلتر کند.
در صورت قرار ندادن لینک لغو عضویت Unsubscribe، کاربران برای متوقف کردن ایمیلها، مجبور به Spam کردن ایمیلهای شما میشوند و این کار بهشدت به اعتبار کسبوکار شما آسیب میرساند، زیرا شمارا بهعنوان مزاحم کاربر شناسایی میکنند. درنتیجه، از پنهان کردن دکمه لغو اشتراک اجتناب کنید. اگرچه بالا بودن نرخ لغو عضویت زنگ خطر است، اما نگران نباشید. گامبهگام برای بهتر کردن ایمیلها باهم پیش خواهیم رفت و البته، کاربری که خواهان لغو اشتراک شده است را یک مشتری ازدسترفته نپندارید. در جلسات آینده در موردتعامل با این کاربران بیشتر خواهیم گفت.
شاخصهای موفقیت و آشنایی با Terminology ایمیل مارکتینگ
هنگام برنامهریزی هر کمپین ایمیل مارکتینگ، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. بعد از اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ، برای اطمینان از صحت عملکرد آن باید شاخصهایی را بررسی کنید و در صورت نیاز نقاط قوت خود را شناسایی و تقویت کنید و نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید. برای دانستن آنچه باید اندازهگیری کنید، به آگاهی کامل از این شاخصهای کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator یا KPI) نیاز دارید.
نرخ بازگشایی یا (Open Rate (OR ایمیل
این شاخص، درصد تعداد دریافتکنندگانی که ایمیل را باز میکنند نسبت به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل را بیان میکند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این نرخ خیلی دقیق نیست؛ زیرا بعضی از اپراتورهای ایمیل مانند Hotmail، هنگامیکه کاربران صندوق ورودی خود را مرور میکنند، ایمیلها را بهصورت خودکار باز میکنند و بهطور غیرواقعی باعث افزایش نرخ بازگشایی میشوند. علاوه بر این، باز شدن ایمیل به معنی مطالعه آن توسط کاربر یا درگیر شدن او با محتوای ارسالی شما نیست. درواقع بالا بودن نرخ بازگشایی به معنای موفقیت در گام ابتدایی ساخت ایمیل تبلبغاتی است و باعث سهولت طی گامهای بعدی میشود و پایین بودن آن به معنی کم بودن پتانسیل ایمیل مارکتینگ شماست. در جلسه سوم، به راهکارهایی برای افزایش نرخ بازگشایی و مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در آن میپردازیم.
نرخ کلیک یا (Click-through Rate (CTR ایمیل
نرخ کلیک بیانگر درصدی از دریافتکنندگان است که بر روی لینک موجود در ایمیل کلیک میکنند. اگر این نرخ، عدد بالایی باشد، نشاندهنده محتوای خوب و تأثیرگذار شماست که باعث جذب مشتری شده است. افزایش نرخ کلیک، کلید افزایش درگیری کاربر با کسبوکار شماست و برای موفقیت در این کار، در جلسات بعدی راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد.
نرخ همگرایی یا (Conversion Rate (CR در بازاریابی ایمیلی
نرخ همگرایی در هر کسبوکار و همچنین در هر بخش از عملیات بازاریابی معنایی متفاوتی دارد اما مفهوم کلی آن، نرخ محقق شدن هدف نهایی یک عملیات است. در فروش معنای نرخ همگرایی، تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری است. در یک بازی آنلاین ممکن است رسیدن کاربر به مرحله مشخصی مبنای تعریف نرخ همگرایی باشد. نرخ همگرایی در یک کمپین تبلیغاتی ممکن است بر اساس ثبتنام کاربر در وبسایت و در یک کمپین دیگر، دنبال کردن کسبوکار شما در اینستاگرام تعریف شود.
در ایمیل مارکتینگ، منظور از نرخ همگرایی، نسبت تعداد اقدام نهایی که از کاربران میخواهید به تعداد کل کسانی که ایمیل به آنها ارسال شده است تعریف میشود. این اقدام میتواند عضویت در خبرنامه، دانلود اپلیکیشن، دانلود یک مقاله، کلیک برای خرید محصول جدید شما و … باشد. نرخ کلیک درواقع، درصدی از دریافتکنندگان ایمیل است که پس از باز کردن ایمیل شما و کلیک روی لینک مربوطه، اقدام موردنظر شمارا انجام دادهاند.
نرخ بازگشت سرمایه یا (Return on Investment (ROI
برای محاسبه این نرخ باید از این فرمول استفاده کنید:
100* ( سرمایهگذاری روی ایمیلها /(سرمایهگذاری روی ایمیلها – فروش حاصل از ایمیلها )
هرچه این نرخ، عدد بالاتری داشته باشد، نشاندهنده بهینه بودن فرآیند ایمیل مارکتینگ و بالا بودن بازده آن برای کسبوکار شماست. مدیران ارشد هر سازمان معمولاً به این شاخص علاقهمندی نشان میدهند و اگر میخواهید گزارشی از فعالیتهای ایمیلی خود به مدیرتان ارائه دهید، این مهمترین شاخص خواهد بود.
نرخ لغو اشتراک یا (Unsubscribe Rate (UR
تعداد دریافتکنندگانی که روی لینک لغو اشتراک کلیک کرده و از فهرست مشترکین شما خارجشدهاند نسبت به تعداد کل افرادی که ایمیل دریافت کردهاند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، لینک لغو اشتراک باید بهوضوح مشخص باشد و تنها با یک کلیک و بهسادگی انجام شود. اگرچه بالا بودن نرخ لغو اشتراک نامطلوب است اما بهتر از بالا بودن نرخ شکایت اسپم است.
نرخ شکایت اسپم یا Spam Complaint Rate
تعداد دریافتکنندگانی که ایمیلهای شما را spam میکنند نسبت به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل است. واضح است که نرخ بالای این عدد مطلوب نیست. این نرخ لزوماً به معنای نامناسب بودن محتوای ایمیلهای شما نیست، بلکه بسیاری از مشتریان بدون باز کردن و خواندن ایمیلها، تنها بهعنوان راهی کوتاه برای Unsubscribe کردن، از Spam کردن استفاده میکنند.
نرخ پرش یا Bounce Rate در ایمیل
این نرخ پرش، تعداد ایمیلهای غیرقابل تحویل نسبت به تعداد کل ایمیلهای ارسالی است و به دودسته سخت و نرم (hard & soft) تقسیم میشود. در دسته اول، آدرس ایمیل اشتباه است که این آدرسها باید فوراً از لیست حذف شود. دسته دوم به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن صندوق ورودی یا خاموش بودن سرور، اتفاق میافتد.
نرخ تحویل یا Delivery Rate
این نرخ، تعداد ایمیلهای تحویل دادهشده تقسیم بر تعداد ایمیلهای ارسال شده است و نشاندهنده میزان کیفیت و کارایی لیست ایمیلهای شماست.
نرخ رشد فهرست یا List Growth
میزان افزایش تعداد مشترکین (Subscribers) از روشهای مختلفی که در بالا به آنها اشاره شد؛ زیرا بهصورت طبیعی، از تعداد مشترکین بهتدریج کاسته میشود و شما همواره باید در حال گسترش لیست ایمیل خود باشید. سعی کنید این نرخ را همواره بزرگتر از صفر نگاه دارید و اجازه ندهید نرخ ریزش مخاطبان بیشتر از نرخ افزایش آنها باشد.
شاخصهای میانی ایمیل مارکتینگ
برخی شاخصها مستقیماً به ایمیل مارکتینگ مربوط نیستند، بلکه نتایجی در مورد جنبههای کلیتری از کسبوکار هستند که میزان اثرگذاری ایمیل مارکتینگ در آنها را بررسی میکنیم. این شاخصها عبارتند از:
ترافیک سایت یا Site Traffic
ایمیلها اغلب از طریق موبایل باز میشوند ولی دریافتکننده ممکن است از طریق کامپیوتر یا دستگاهی دیگر آن ایمیلها را باز و سپس به وبسایت شما مراجعه کنند. پس از ارسال ایمیل، میزان افزایش ترافیک وبسایت را در نظر بگیرید. بااینکه روش دقیقی برای اندازهگیری نیست اما نشاندهنده عملکرد کلی ایمیلها ارسالی است.
زمان حضور در وبسایت یا Time on Site
زمان دقیقی که دریافتکننده ایمیل پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل در وبسایت شما میگذراند.
میانگین زمان قبل از خرید یا Average Time Before Purchasing
مدتزمانی که بین دریافت ایمیل و خرید نهایی طی میشود را زمان میانگین قبل از خرید میگویند که میتواند بین چند ماه تا یک سال نیز طول بکشدکه خود از مزیت های ساخت ایمیل تبلبغاتی می باشد.
مقدار فروش کل یا Total Sales
اگر از یک کمپین ایمیلی برای افزایش فروش بخشی از محصولات خود استفاده کردهاید، فقط فروش آیتمهایی که در ایمیلها ذکرشده را حساب نکنید بلکه، کل فروش آیتمهای دیگر که در وبسایت موجود است و مشتری پس از کلیک روی لینک موجود در ایمیل، اقدام به خرید آنها میکند را نیز اندازهگیری کنید؛ که آن را در ساخت ایمیل تبلبغاتی فروش کل مینامند.
صرفهجویی در هزینه یا Cost Savings
میزان هزینههایی که در ایمیل مارکتینگ نسبت به استفاده از دیگر کانالها و کمپینها صرفهجویی میشود. از جلسه اول به خاطر دارید که ایمیل مارکتینگ یکی از ارزانترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال است.
هزینه به ازای جدب سرنخ یا Cost per Lead
میزان هزینهای که بهطور میانگین برای جذب کاربر جدید از طریق ایمیل مارکتینگ صرف میشود.
در این جلسه با مقدمات مهمی از ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم:
- چگونه فهرستی از مشترکین بسازیم.
- از گزینه لغو اشتراک در همه ایمیلها استفاده کنیم.
- با اصطلاحات و شاخصهای موفقیت ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم.
فکر کنم منظور ما را بدانید. شما به دوستان خود علاقه دارید و این را به آنها نشان میدهید… درست است؟
پس بهتر است تلاش کنید آن ظاهر شرکتی خود را تا حدی کنار بگذارید و یک رویکرد دوستانه نسبت به مخاطب داشته باشید. ایمیل خود را با لحن محاورهای و البته با احترام بنویسید تا در ساخت ایمیل تبلبغاتی موفق عمل کنید.
حالا که کلیّت حرف ما را متوجه شدید، برویم سراغ نکاتی که اهمیّت دارند. با رعایت این 8 قانون اساسی میتوانید ایمیلهای جذاب و دوستانه ارسال کنید:
- صحبت کردن با مشترکان خود را بس کنید.انقدر از آنها به عنوان خوانندگان خبرنامه یاد نکنید. جوری بنویسید که انگار مخاطب شما فقط یک نفر است. این باعث میشود که بلافاصله ایمیل شما شخصیتر شود.
- از تلف کردن وقت آدمها دست بردارید.فقط زمانی ایمیل ارسال کنید که حرفی برای گفتن دارید یا میخواهید به مشترکان پیشنهادی بدهید.
- مفید باشید.فقط آن وقتهایی ایمیل نفرستید که از خوانندگان خود درخواستی دارید. سعی کنید به آنها کمک کنید، بخشنده باشید، صمیمی رفتار کنید و مثل یک دوست واقعی حرف بزنید.
- از اسم واقعی خود برای بخش “From” استفاده کنید.اسم و آبروی خود را خرج یک رابطه صمیمی کنید. اینکار دوستانهتر است، اینطور نیست؟
- قابل اعتماد باشید.بگذارید خوانندگان دقیقاً بدانند که باید چه انتظاری داشته باشند. البته که ایمیلهای فروش باید بخشی از بازاریابی ایمیلی شما باشند. هیچ اشکالی هم ندارد. اما وقتی که افراد عضو خبرنامه میشوند، بد نیست این را به اطلاع آنها برسانید.
- زیادهروی نکنید.هر چقدر که دوست دارید ایمیلهای خود را شخصیسازی کنید، اما سعی کنید اسم آدمها را بیش از حد تکرار نکنید، چرا که باعث میشود ایمیل شما همچون متن یک فروشنده زرنگ به نظر برسد.
- در تیم مخاطبان خود باشید.به یادشان بیندازید که تنها نیستند. به آنها بگویید که سختیهایشان را درک میکنید. با آنها همدردی کنید و ببینید که چطور میتوانید به آنها کمک کنید.
- به آدمها بابت خواندن ایمیل خود پاداش بدهید.مطمئن شوید که آنها با خواندن ایمیل شما چیزی بدست میآورد. اما چه چیزی؟ یک راهنمایی مفید به آنها بکنید. کاری کنید حس بهتری داشته باشند. یک جملۀ الهامبخش برایشان بفرستید و …
چگونه ایمیلهایی بفرستیم که خوانندگان بازشان میکنند؟
اکثر اینباکسها شلوغند و تا خرخره پر از ایمیلهای حوصلهسربر و غیر جذاب هستند. ایمیلهای شما هم براحتی میتوانند در میان این همه شلوغی گم شوند. اضافه شدن تبهای مختلف در سیستم Gmail هم کمکی به این اوضاع نکرده است و بسیاری از خوانندگان اصلاً از طرز کار آن خبر ندارند.
برای اینکه بتوانید ایمیل خود را نجات بدهید، لازم است یک عنوان جذاب برای آن انتخاب کنید.
پس سوال اینجاست که چطور میتوان عنوانهای انتخاب کرد که باعث شود ایمیل شما برای مخاطب پر رنگ شده و او به باز کردن ایمیل تشویق شود؟
ما در اینجا چندین نکته مهم برای دستیابی به این هدف را برای شما میشماریم:
- وعدۀ یک چیز خوب را بدهید.اگر آدمها بدانند که دقیقاً چه چیزی یاد میگیرند و شما دقیقاً چطور آنها را خوشحالتر، آگاهتر و در نهایت آدمهای بهتری میکنید، میل آنها به خواندن ایمیل شما بیشتر میشود.
- از کلمات قدرتمند استفاده کنید.یعنی آن کلمات احساسی و ادراکی که توجه جلب میکنند و باعث میشوند عنوان شما در میان باقی ایمیلها بدرخشد.
- از یک شماره در عنوان ایمیل استفاده کنید.چون که شمارهها – مثلا 4 یا 37 – توجه چشمها را به خود معطوف میکنند.
- کنجکاوی آدمها را به چنگ آورید.از اینکه گهگاه کلمات عجیب و غریب به کار ببرید نترسید. در عنوان اطلاعات را به طور ناقص بدهید تا خواننده کنجکاو شود بیشتر بداند.
- به اشتباهات ممکن در یک زمینه اشاره کنید.هیچکس دوست ندارد به چشم احمق به او نگاه شود و بنابراین ایمیل شما را برای فهمیدن موضوع میکنید.
- انقدر باهوشبازی در نیاورید.عنوانهای ساده و واضح همیشه از جایگزینهای هوشمندانه بهتر عمل میکنند.
- تجربه کنید.کمی یاغی باشید و چیزهای جدید را امتحان کنید. جرات کنید که متفاوت بنویسید. وقتی ببینید که چه عناوینی بازخورد خوبی میگیرند، تعجب خواهید کرد.
- از اساتید یاد بگیرید.عضو خبرنامههای ایمیلی درست و حسابی شوید و عنوان آنها را بررسی کنید. بدون شک آنجا چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.
- از دنبال کردن اعداد و ارقام بیمعنا دست بردارید.اعدادی همچون “طول مناسب یک عنوان”. خوانندۀ معمولی اصلاً وجود خارجی ندارد. با خوانندگان یک رابطۀ واقعی بسازید تا آنها منتظر ایمیلهای شما بمانند و با علاقه آنها را بخوانند ابن یکی از راهکار های ساخت ایمیل تبلبغاتی می باشد.
چگونه ایمیلهای بنویسیم که در ساخت ایمیل تبلبغاتی موفق باشیم؟
خب، تا به اینجا گفتیم که چگونه میتوان کاری کرد که مخاطبان ایمیل ما را باز کنند. اما بعد از این چه؟ چطور میتوانیم آنها را علاقهمند نگه داریم؟ چطور می توانیم کاری کنیم که کلمه به کلمه ایمیل ما را بخوانند؟
برای اینکه ایمیل شما بتواند تا انتها برای خواننده جذاب باشد، بهتر است که این 11 نکته را رعایت کنید:
- سریع متن خود را بنویسید.با اینکار شخصیت شما بیشتر خود را نشان خواهد داد و اشتیاق شما بیشتر معلوم میشود.
- متن را کوتاه نگه دارید.ایمیل خود را با سختگیری ویرایش دهید. ایمیلهای بلند و بیپایان می توانند هر گونه شوقی در خوانندگان را قلع و قعم کنند. یک چالش خوب: در نوبت بعدی که ویرایش میکنید، نصف مطلب را حذف کنید.
- سوال بپرسید.فرض کنید که یک مکالمۀ رو در رو با خواننده خود دارید. در این شرایط حتماً از آنها سوالاتی خواهید پرسید. اینطور نیست؟
- یک فرمول مشخص را دنبال نکنید.ایمیلهای فرمتبندی شده به سرعت حوصلۀ هر خوانندهای را سر می برند.
- شخصیت خود را نمایش دهید.چرا؟ چون در تلاشید تا خوانندهها شما را بشناسند، به شما علاقه نشان دهند و اعتماد کنند. غیر از این است؟
- مثل یک روبات احوالپرسی نکنید.به جای تعارفهای معمول از عباراتی مثل “با آرزوهایی شیرین” یا “سلامی گرم از تهرانی آفتابی” استفاده کنید. این باعث میشود کمتر مثل یک ماشین به نظر برسید و ایمیل شما صمیمیتر باشد.
- از کلمات “تو” و “شما” در متن خود استفاده کنید.چرا که این دو از تاثیرگذارترین کلمات در هر زبانی هستند.
- یک لحن طبیعی داشته باشید.انقدر ایمیلهای خود را به عنوان یک روش بازاریابی نبینید. ایمیل یک راه برای صحبت با مشتریان و خوانندگان است.
- به ایمیل خود هویت بدهید تا در ساخت ایمیل تبلبغاتی موفق تر باشید .از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنید که مخصوص شما هستند و خیلی عادی نیستند. یک آدم واقعی باشید.
- حوصلهسربر نباشید.کوتاه بنویسید، جملات قدرتمند داشته باشید. طفره نروید و قواعد زبان فارسی (همانهایی که در مدرسه یاد گرفتیم) را بشکنید.
- از خودخواه بودن دست بردارید.آدم سردی نباشید. و واقعاً در مورد خوانندگان خود اهمیّت بدهید.
چگونه ایمیلهای بفرستیم که در نهایت به فروش منجر میشوند؟
شما فقط برای تفریح ایمیل نمینویسید، درست است؟ شما یک تجارت را اداره میکنید و باید برای باقی ماندن درآمد داشته باشید (هر چقدر هم که این واقعیّت سرد باشد!).
پس لازم است بهترین راه برای فروش از طریق ایمیل را پیدا کنید (که همان ساخت ایمیل تبلبغاتی ).
نکاتی وجود دارد که در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. این 9 مورد را دنبال کنید تا بتوانید خوانندگان بیشتری را به مشتریان خود تبدیل کنید:
- قبل از اینکه افق دیدی را به مشتری نشان دهید، به او چیزی نفروشید.اول تبدیل به یک منبع قابل اعتماد از اطلاعات و البته یک دوست شوید تا خواننده با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهند.
- مزایای پیشنهاد خود را پر رنگ کنید.محصول یا سرویس خود را نفروشید. در عوض، سودی را بفروشید که برای خواننده خواهند داشت.
- به خوانندگان نشان دهید که ممکن است چه چیزی را از دست بدهند.اکثر آدمها از ریسک میترسند. آنها میخواهند از سختی، اشتباه و پیچیدگی در امان باشند. به این فکر کنید که مزایای پیشنهاد خود را با یک لحن دیگر هم مطرح کنید: به عنوان یک مشکل که کمک می کنید خوانندگان از آن دوری کنند.
- شما نباید یک فرمول مشخص را دنبال کنید.یکبار دیگر باید تاکید کنیم که جهت ساخت ایمیل تبلبغاتی ایمیلهای فرمول بندی شده ماشینی هستند و به شدت حوصلهسربر. پس شانس فروش شما کم میشود.
- به سمت هدف خود (یعنی فروش) پیش بروید.داستانهای جذابی بگویید که در نهایت به پیام فروش شما می رسند.
- یک مهلت مشخص برای خوانندگان تعیین کنید.این باعث میشود آنها از عقب انداختن کار دوری کنند.
- چندین لینک مختلف داشته باشید.(که همه به صفحۀ فروش میروند) اینکار باعث میشود احتمال کلیک کردن آدمها بروی لینک شما بیشتر شود.
- یک فراخوان به عمل (Call to Action) کاملا مشخص داشته باشید.به خوانندگان خود بگویید که دقیقاً انتظار بعدیتان از آنها چیست و به یاد آنها بیندازید که چرا به نفعشان است از شما خرید کنند.
- از قدرت پینوشت استفاده کنید.به وسیله آن دوباره خوانندگان را به یاد مهلت محدودشان بیندازید یا آنکه تکرار کنید که اگر پیشنهاد شما را قبول نکنند چه چیزی را از دست خواهند داد.
کد مطلب 1003500040101000702