در این مقاله سعی داریم مطالبی درباره ی اهمیت ایمیل بر بازاریابی و هم چنین دلایل تاثیر ایمیل بر بازاریابی مدرن و تاثیر ان در پیشرفت مشاغل برایتان توضیح دهیم .

 

1.دلایل اهمیت ایمیل و تاثیر ایمیل مارکتینگ بر بازاریابی مدرن چیست؟

 

امروزه به دلیل رشد سریع فناوری و گستردگی منابع که در دسترس بازاریابان قرار گرفته است فناوری با سرعتی بیش از بیش در حال رشد است . طبق گزارشات اخیر شرکت VentureBeat  درحال حاضر بیش از ۱۸۷۶ شرکت گوناگون در چندین حوزه مختلف از جمله ایمیل مارکتینگ، سئو ، شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ویدیویی، توانمندسازی فروش، تحلیل و آنالیز موبایل و حوزه های دیگر فعالیت دارند. جالب است بدانید که بیشتر این شرکت‌ها تا یک سال پیش  وجود خارجی نداشتندو با گذر زمان و پیشرفت فناوری در این شرکت توسعه و گسترش یافتند .

از بین روش های مختلفی که برای  بازاریابی وجود دارد تنها یکی از آنها همچنان پایدار مانده است : ان هم ایمیل مارکتینگ است ، زیرا که درطی  ده سال گذشته استفاده از ایمیل توسط بازاریاب ها بیشترین و پرسود ترین بازگشت سرمایه را به ارمغان داشته است. هر یک دلاری که برای ایمیل مارکتینگ هزینه شده منجر به ۳۸ دلار بازگشت سرمایه شده است  ودرمیان تمامی کانال های بازاریابی بیشترین بازدهی و سود اوری  را داشته است. با این وجود ابزارهای بسیار زیادی که امروزه برای بازاریابی وجود دارد، ایمیل مارکتینگ بهترین روش برای رشد مشاغل محسوب می گردد.

در هر صورت استفاده از ایمیل تاثیر به سزای بر بازاریابی مدرن دارد و امروزه که دیگر کمتر مثله گذشته از روش های فروش سنتی استفاده می شود پس باید اهمیت بازاریابی مدرن و تاثیرات ان را بر روی خرید و فروش بدانیم .

در ادامه هفت دلیل تاثیر ایمیل بر بازاریابی را بیان کرده است و شیوه ی استفاده از ایمیل مارکتینگ توسط افراد ماهر را بررسی می کنیم.

2.دلایل تاثیر ایمیل مارکتینگ در رشد مشاغل چیست؟

                                                                                                         

امروزه ضروری است که هر بازاریابی با در اختیار داشتن کمترین منابع ، بیشترین کاررا انجام دهند و به بهترین روش و مقرون به صرفه ترین هزینه با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. بازاریاب هایی که بدین شکل عمل کنند ،یعنی به روشی هدفمند با مشتریان فعلی خود و مشتریان بالقوه شان ارتباط برقرار کنند پس در بازگرداندن سرمایه و سود اوری  بسیار پیشرفت  خواهند بود.

گزارشات شرکت  VentureBeat  حاکی از ان است که تا به حال هیچ گونه بازاریابی به اندازه ایمیل مارکتینگ  پایداری نداشته است. با اینکه دائما روش های گوناگون بازاریابی ایجاد و محو می شوند، اما هنوز ایمیل به عنوان قوی ترین کانال برای بازاریابی مدرن باقی مانده است و دلایل آن عبارتند از:

گسترده بودن دامنه و برد ایمیل

 

طبق گزارشات شرکت  statista که در سپتامبر ۲۰۱۷  انجام شده بود ،فیسبوک با داشتن بیش ازدو میلیارد کاربر فعال و توییتر با داشتن ۳۲۸ میلیون کاربر فعال  این تصور را در اذهان ایجاد می کنند که شبکه های اجتماعی به نسبت ایمیل ، موثرترین و مفید ترین روش برای رسیدن به مخاطبین بیشتر هستند. این اعداد بسیار تاثیرگذاراند ،اما کمترپیش امده کهاین امار با آمار مربوط به استفاده از ایمیل مقایسه  شوند.

در سال ۲۰۱۳میلادی همه ی حساب های کاربری ایمیل در دنیا به ۳٫۹ میلیارد کاربر در جهان رسیده بود و طبق گفته Radicati  انتظار می رفت که این تعداد تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴٫۹ میلیارد کاربر برسد.

 

ممکن است این عددها برایتان تعجب آور به نظر بیایند و بیشترین کاربر را فیس بوک به خود اختصاص داده است، اما ایمیل داشتن لازمه ی فعالیت در فضای مجازی است. به طور مثال، اگر بخواهید در سایتی مانند یک فروشگاه آنلاین عضو شوید و از ان سایت خرید کنید، باید اول  برای ایجاد حساب کاربری آدرس ایمیلتان را حتما وارد کنید وگرنه سایت اجازه دسترسی به شما را نمی دهد .

برای  حساب کاربری که در فیسبوک یا توییترمی خواهید داشته باشید هم نیازبه داشتن ادرس ایمیل  برای دارید. علاوه بر ان فیسبوک و توییتر از ایمیل کاربران برای ارسال اعلان های گوناگون مانند تگ شدن در یک تصویر استفاده می کند.

ایمیل یکی از مهم ترین خدمات دنیای وب است و هر فرد فعالی که با دنیای وب سرکار دارد وحداقل یک ایمیل آدرس دارد. در نتیجه برای برقراری ارتباط با مشتری برد هیچ کانالی بیشتر از ایمیل نیست.

تعداد آدرس های ایمیل که در وب وجود دارد ، حدودا دوبرابر مازاد تعداد کل حساب های کاربری فیسبوک و توییتر است.

 

 ایمیل در انتقال پیام  تا چه میزان توانایی دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط Forrester Research  اگر قرار باشد که بازاریابی میان به دست آوردن یک فالوور در فیسبوک و ایمیل آدرس یک فرد یکی را انتخاب کند  یقینا انتخاب ان باید ایمیل آدرس باشد.

دو علت کلیدی و مهم برای این مطلب وجود دارد:

نود درصد ایمیل های ارسال شده به گیرنده ی مورد نظر می رسند ولی در حالیکه فقط دو درصد دنبال کنندگان یک صفحه در فیسبوک، می توانند پست ها و مطالب آن صفحه را مشاهده می کنند چون با امدن هر پست جدیدی از فیس بوک افراد دیگر پست شما حرکت می کند و ممکن است همه ی دنبال کنندگان نتوانند ان را ببینند. به این دلیل که فیسبوک تعداد دفعاتی که  پست ها نشان داده می شود در News Feed افراد را محدود می کند تا برندها را تشویق به استفاده از تبلیغاتی کند که با پرداخت هزینه می توانند به ان دست یابند.

این مطلب در رسیدن پیام شما به مخاطب مورد نظر و مشاهده شدن آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

اگرده هزار دنبال کننده در فیسبوک داشته باشید  و مطلبی را منتشر کنید فقط حدودا دویست نفر آن ها شانس بازدید این مطلب در News Feedشان را دارند. در مقابل اگر ایمیلی را به ده هزار مشترک ارسال کنید این ایمیل حداقل به جعبه دریافت پیام  نههزار نفر از آنان می رسد.

یعنی اینکه احتمال دیده شدن پیام تان با ایمیل در مقایسه با فیسبوک چهل و پنج برابر بیشتر است.

علاوه بر این ، زمانی که کسی مشترک دریافت ایمیل از طرف شما می شود با این کار علنا اعلام می کند که علاقه به شنیدن و دیدن مطالب شما را دارد.

برای ارسال ایمیل و مقابله با اسپم قوانین سر سختانه ای وجود دارد ،بنابراین اگر شما امکان این را دارید که  ایمیلی به فردی ارسال کنید  به دلیل این است که خود ان فرد این اجازه را به شما داده است. اما این موضوع در مورد تبلیغات فیسبوک صدق نمی کند و مسلما فردی که از طریق فیسبوک تبلیغاتی را دریافت می کند به میزان فردی که در خبرنامه ای عضو شده باشد علاقه ای به تماشای تبلیغات و مطالب مربوط به آن برند را ندارد.

ایمیل یک کانال بازاریابی مدرن اثبات شده است ، و برای اطمینان از دریافت پیامتان توسط کاربران است.

افزایش نرخ تبدیل توسط ایمیل

هدف اصلی  اکثر بازاریاب ها افزایش نرخ تبدیل توسط ایمیل است. جدای از اینکه این تبدیل به شکل مشتری راغب، فروش، عضویت یا هر ملاک دیگری باشد هدف نهایی و اصلی بازاریاب تبدیل مشتری بالقوه به خریدار واقعی است.

برای اینکه بتوانیم نرخ تبدیل را افزایش بدهیم ،ابزاری قدرتمند تر و کارامد تر از ایمیل وجود ندارد.

میانگین نرخ کلیک کردن در پیام های تبلیغاتی ارسال شده توسط ایمیل حدودا سه درصد (از کل دریافت کنندگان) است و این رقم برای توییت در حدود ۰٫۵ درصد است.

در حقیقت احتمال اینکه فردی با کلیک کردن در متن ایمیل وارد وب سایت شما شود، در مقایسه با احتمال ورود به سایت با کلیک روی یک توییت شش برابر است. همانگونه که قبل از این توضیح دادیم افرادی که مشترک دریافت ایمیل می شوند با این کار اعلام می کنند که علاقه به شنیدن و دیدن مطالب شما دارند و این امر در مورد شبکه های اجتماعی الزاما برقرار نیست.

طبق مطالعات انجام شده ،توسط موسسه Monetate   معادل ۴٫۲۴ درصد از بازدیدکنندگانی که از طریق ایمیل مارکتینگ جذب سایت شده باشند، خرید انجام می دهند که این عدد برای بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو آدرس سایت را پیدا می کنند. ۲٫۴۹ درصد و برای شبکه های اجتماعی ۰٫۵۹ درصد است.

علاوه بر ان ایمیل قابلیت ارزیابی و سنجش را دارد. ابزارهای نظارت بر ایمیل امکان دسترسی به ابزارهایی مانند تعداد مقدار بازشدن، کلیک، حذف شدن، فوروارد کردن، میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و معیارهای مختلف دیگر را در اختیار مشاغل قرار می دهند.

 

 

علاوه بر آن سازمان هایی هستندکه ، ایمیل مارکتینگ را با نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری مثل Salesforce  ادغام می کنند، این سازمانها کنترل بیشتری بر میزان تاثیر ایمیل مارکتینگ در ایجاد فرصت های شغلی و معاملات صورت گرفته دارند.

برای بازاریابی که تمرکز اصلی انها افزایش مشتریان راغب و نرخ تبدیل باشد ،که بیشتر بازاریاب ها هدفشان همین است، ایمیل مارکتینگ  در مقایسه با کانال های ارتباطی دیگر کارایی بیشتری دارد.

چگونه نرخ بازگشت سرمایه را توسط ایمیل افزایش دهیم؟

با توجه به اینکه ایمیل و ایمیل مارکتینگ در افزایش نرخ تبدیل توانایی زیادی دارند، واضح است که ایمیل نسبت به سایر روش های نوین بازاریابی بیشترین بازگشت سرمایه و سود دهی را دارد. ایمیل مارکتینگ به صورت میانگین بازگشت سرمایه ۳۸۰۰درصدی برای مشاغل ایجاد می کند و هر یک دلار هزینه شده در ایمیل مارکتینگ باعث بازگشت ۳۸ دلار می شود.

با توجه به این اعداد و ارقام کاملا روشن است که ایمیل کم هزینه ترین روش برای بازاریابی است اما علت تفاوت زیادی که در بازگشت سرمایه این روش نسبت به روش های دیگر وجود دارد چیست؟

دلیل این مهم ، امکان ارسال پیام هایی است که بسیار تنظیم شده است تا  متناسب با ویژگی های مخاطب باشند. برعکس شبکه های اجتماعی که مطالب ارسالی شما در آن‌ها برای تمام فالوورها صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، علاقه مندی هایشان و تاریخچه خریدشان ارسال می شوند استفاده کردن از ایمیل امکان برقراری ارتباط بسیار هدفمند با کاربرانتان را فراهم می کند.

با توجه به اطلاعات جمع اوری شده که توسط ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل Campaign Monitor – از جمله اطلاعاتی که از سیستم های دیگر مثل CRM، customer service solution و غیره در این ابزارها گرد امدند – می توانید هدفمندتر عمل کنید.

ابزار Rip Curl در نرم افزار Campaign Monitor که برای دسته بندی مطلب ها و موضوعات طراحی شده است، امکان ارسال پیام درست و مناسب به فرد مناسب را فراهم کرده است.به طور مثال ،در این ابزار موقعیت جغرافیایی فرد و جنسیتش ثبت شده است ، بنابراین این ابزار ضمانت می کند که مخاطبین خانم در امریکا یا مثلا مخاطبین آقا در استرالیا در هر فصل از سال پیام هایی مرتبط به جنسیت، موقعیت، فصل و غیره دریافت می کنند.

استفاده از این پیام‌ها که بدین صورت پویا و تقسیم بندی شده ، باعث ان میشود که مخاطب اطمینان اطمینان حاصل کند که مطالب ارسالی  شما کاملا با دریافت کننده مرتبط هستند و این ارتباط باعث به وجود امدن افزایش تعداد کلیک‌ها، فروش و در نتیجه افزایش بازگشت سرمایه و سود دهی بیشتر توسط ایمیل مارکتینگ می شود .

ایمیل شبکه ترجیحی است برای افراد برای برقراری ارتباط

افرادی هستند که ، شبکه های اجتماعی را برای برقراری ارتباطات بسیار خصوصی با دوستان و اشنایان و خانواده‌شان استفاده می کنند. به طور معمول افراد برای دیدن عکس ها و مطالب منتشر شده توسط افرادی که می شناسند و برای انها اهمیت دارند از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

در مقابل ایمیل رسانه ای حرفه ای تر محسوب می شود و افراد منتظرند از طریق این رسانه اطلاعاتی در رابطه با محصولات و خدمات گوناگون به دست بیاورند.

در حقیقت امارها حاکی از ان است که، ۷۲ درصد افراد ترجیح می دهند مطالب تبلیغاتی را توسط ایمیل دریافت کنند و فقط ۱۷ درصد تمایل دارند که در شبکه های اجتماعی مطالب تبلیغاتی را دریافت کنند.

 

ایمیل یک پلتفرم (کلمه پلتفرم (به انگلیسی: Platform) به معنای سکو است)باز است

در طی چندین سال اخیر، برندهای بسیاری میلیون ها دلار صرف خرید فالور در شبکه های اجتماعی کرده اند تا امکان برقراری ارتباط گسترده تر و تعامل با مخاطبین را داشته باشند.

با اینکه کارفرما ها  در شبکه های اجتماعی گوناگون سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند، Facebook  دائما الگوریتم هایش را بروزرسانی می کند تا تعداد فالورهایی که از پست های یک برند بازدید می کنند کمتر شود مگر اینکه این پست ها پرداختی باشند. این مطلب تا جایی پیشروی کرده  که ۹۸ درصد از فالورهای یک برند هیچوقت قادر به دیدن پست های آن برند در News Feed فیسبوکشان نیستند. ظاهرا توییتر نیز با توجه به اینکه اعلام کرده قرار است انتشار مطالب را با الگوریتم های گوناگون کنترل کند، اما با این حال به این سمت در حال حرکت است.

مشکل شبکه هایی مانند فیسبوک و توئیتر این است که، این کانال ها  تحت کنترل اشخاص ثالث هستند و بازاریابی در این کانال ها متاثر از تغییراتی است  که توسط صاحبان این پلتفرم ها است.

اما در عوض ایمیل متعلق یا تحت کنترل هیچ نهاد خاصی نیست و این خود تاثیر ایمیل بر بازاریابی را نشان میدهد و یک بستر وسیع ارتباطی باز و نامحدود است. سرویس های که  ایمیل را ارسال و یا دریافت می کند بسیار متنوع و گوناگون است.

تنوع بسیار و گوناگونی شرکت های دخیل در ایمیل مارکتینگ این اطمینان را حاصل می کند که تغییرات گسترده ای در این زمینه ایجاد نخواهد شد و برعکس فیسبوک یا توییتر در صورت صرف هزینه و زمان برای ایجاد لیست مخاطبین ایمیل، هیچ خطری کارایی و تاثیرگذاری این سرمایه گذاری را تهدید نمی کند.

پایداری و محبوبیت همیشگی ایمیل

سایت MySpace بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بزرگترین شبکه اجتماعی به حساب می امد و در سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران آن در امریکا از گوگل هم سبقت گرفت. اما در حال حاضر کمتر کسی اسم MySpace  را شنیده است و تمام مخاطبین آن به شبکه های اجتماعی دیگری روی آورده اند و در حال حاضر این سایت در رتبه بندی سایت های مورد علاقه امریکایی ها در رتبه ۱۵۰۰ قرار گرفته است. تصور کنید شما هم ممکن است جزو افرادی بودید که زمان و هزینه زیادی صرف ایجاد مخاطب در این پلتفرم کرده اند وبعد از یکی دو سال با شهری خالی از سکنه مواجه شده اند!!! مسلما خالی شدن این پلتفرم تاثیری مخرب در برقراری ارتباط و تعامل شما با مشتریان دائمیتان داشته است.

در عوض ثبات و پایداری ایمیل خیلی زیاد بوده و است. اولین ایمیل تبلیغاتی در سال ۱۹۷۸ به چهارصد نفر ارسال شد و از آن زمان تاکنون استفاده از ایمیل به رشد چشمگیری داشته است. جالب است  بدانیدکه خود این فضا نیز تغییرات زیادی داشته است بطور مثال، زمانی لازم بود برای ساخت ایمیل تبلیغاتی یک توسعه دهنده وب استخدام کنید اما در حال حاضر ابزارهایی مثل Campaign Monitor این توانایی را به هر بازاریابی می دهند تا ایمیل های حرفه‌ای خاص برندشان را تولید کند و به مخاطبین خاص خود ارسال کند. این تغییر مسبب شده افراد بیشتری قادر هستند به استفاده از پتانسیل های ایمیل باشند.

ایجاد لیست ایمیل بر عکس افزایش فالور در شبکه های اجتماعی یک سرمایه گذاری طولانی مدت است که این سرمایه گذاری فوری تبدیل به ارزش نقدی می شود.

نظر متخصصین بازاریابی مدرن

بسیاری از بازاریاب های شرکت های مهم و موفق در دنیا بر این باورند که تاثیر ایمیل بر بازاریابی به نسبت بسیار بالا است و قدرت بالای را دارد.

در ادامه این مقاله به چند مورد از توصیه ها ی این افراد موفق اشاره می کنیم:

در میانه تمام شبکه هایی که برای بازاریابی استفاده کرده‌ام ایمیل از همه بهتر و کاربردی تر و مناسب تر بوده است؛ نرخ تبدیل ایمیل خیلی بالا است و به همین دلیل است که لیست کاربران ایمیل را تهیه کردید می توانید به صورت ثابت با تبلیغ محصولات گوناگون و متنوع از طریق این لیست درامد زایی داشته باشید. وب سایتهای موفقی مثل آمازون مرتبا با ارسال ایمیل و تبلیغ محصولاتشان افراد را ترغیب به خرید می کنند.

Neil Patel    از موسس شرکت های KISSmetrics و Crazy Egg و نویسنده وبلاگ Quicksprout

برندها وشرکتهای بسیاری اعضای کاربرانشان را در فیسبوک یا گوگل پلاس تشکیل می دهند که کار به جایی است اما باید در نظر داشته باشیم که فیسبوک یا گوگل متعلق و تحت نظر ما نیستند. در حقیقت سرمایه ی شما مخاطبینتان هستند. ایجاد ایمیل لیست اولین مرحله ی در شناخت مخاطب و مشتریان بالقوه است. اگر هدف شما فروش بالاتر و یا رضایت مشتری باشد اول نیاز است که آن ها را به عنوان مخاطب در دسترس داشته باشیم. من به عنوان کسی که صاحب یک بیزنس هستم تنها پشیمانی من این است که زودتر بر ایجاد لیست ایمیل تمرکز نکردم.

Joe Pulizzi  بنیانگذار موسسه بازاریابی محتوایی

 

در صورتی که از فیسبوک یا توییتر برای تعامل با مشتریانتان استفاده کنید به این پلتفرم ها اتکا خواهید کرد اما ایمیلی که به مخاطب می فرستید بدون واسطه به دستش می رسد و تنها کاری که شما باید انجام دهید ارسال مطالب صحیح و مناسب با علاقه کاربر است. ایمیل گسترده ترین روشی است که می توان  برای برقراری ارتباط با مشتریان است و این خود تاثیر ایمیل بر بازاریابی را بیان می کند ، و فروش محصولات و ایجاد روابطی عمقی تر با مشتریان قدیمی و ثابت است. AppSumo.com که درآمد هفت رقمی دارد، نود درصد از درآمدش را از طریق ایمیل به دست می آورد.

 

 

 

Noah Kagan  بنیانگذار شرکت SumoMe

 

ایمیل یکی از بهترین و حیاتی ترین ابزارهای بازاریابی نوین و مدرن است. روشی بهتر و موثر از ایمیل برای دستیابی به مخاطبین و برقراری ارتباطات شخصی قدرتمند و موثر با آن ها وجود ندارد. اگر می خواهید در شغلتان موفق شوید از همان ابتدا شروع به تهیه لیست ایمیل کنید.

Dan Oshinsky  مدیر خبرنامه‌ی Buzzfeed

 

انچه امروزه مسلم است ،ان است که کانال های گوناگون برای بازاریابی و دستیابی به مخاطبین در دسترس شماست اما با توجه به محدودیت منبع ها و زمان، لازم است که فعالیت‌هایتان در این کانال ها را الویت بندی و تقسیم بندی کنید.

به 7 دلیلی که در بالا ذکر کردیم، ایمیل مارکتینگ تا به امروز موثرترین کانال برای جذب، تعامل و برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبین به منظور کسب درآمد بیشتر بوده استو تاثیر ایمیل بر بازاریابی یک عمل مستقیم می باشد.

از همین حالا دست به کار شوید و ایمیل مارکتینگ را اغاز کنید  تا به سرعت شاهد افزایش فروش و سود دهی در درآمدتان باشید.

در پایان از اینکه در این مقاله ما را همراهی کردید سپاسگزاریم و امیدواریم خواندن این مطالب برای رشد و پیشرفت مارکتینگ شما تاثیر به سزایی داشته باشد .و دریافته باشید که ایمیل مزایای خیلی زیادی نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی برای تبلیغات دارد که از طریق ان می توانید به سود هنگفتی برسید .

کد مطلب :1003500020101000710

شبکه های اجتماعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *